Skip to content

Bezoek aan mijn aartsvader

Het is bijna 125 geleden dat Oscar Carré een stenen circus liet bouwen in Amsterdam. Voor de gelegenheid heeft Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam een tentoonstelling gemaakt. Ik was er superopgewonden over.

Want voor de research van mijn roman Het geheim van Carré heb ik een jaar lang, met witte handschoentjes aan, in stoffige archieven gejaagd naar de overblijfselen van Circus Carré. Ik vond heel wat, ook van mijn hoofdpersoon, mijn aartsvader Jacques Schuitenvoerder die met zijn komische act August de Domme onbetwist de grootste ster van Carré was. Maar ik wist dat er meer moest zijn.

Ik rilde toen ik de stemmig verlichte drie zaaltjes binnen stapte met vitrines vol foto’s en schilderijen. Het alsof ik mijn eigen boek rondliep.

Foto’s van circusdirecteur Oscar Carré en zijn familie? Check.

De ivoor gesneden pijp voorstellende Carré en zijn beroemde paardenact die Carré van Sissi (nou ja eigenlijk haar man Keizer Franz Joseph) kreeg? Check.

Unieke foto’s van het verschrikkelijke treinongeluk in Duitsland dat Carré en mijn aartsader bijna nekte? Dubbelcheck.

En toen, op een circusposter, zag ik hem dan eindelijk: Domme August. En niet zomaar een papieren aankondiging, deze was speciaal voor een benefiet voorstelling vervaardigd voor:

“Den beroemde Kunstrijder en Clown August de Domme. Met o.a. August als Professor der Tooverkunst. August in 1000 angsten. August als Koene Springer. August als Kunstrijder voor 30 jaren. August, wat zijt gij dom (Komiek Reisavontuur) August als Engelsche Schoolrijder te Voet. Groote Academische Voltige- en Saltomartalessprongen in het Forcement van totaal 8 Paarden. Grootse Hongaarsche Czikopost met 10 ongezadelde Paarden, uitgevoerd door Mr. Jacques (alias August de Domme).

Hij was zo grappig dat Carré het zelfs aandurfde een lachgarantie te bieden. “Niet gelachen geld terug.” En het mooiste van alles: een originele prent van August in zijn uitgelubberde avondkostuum.

August de Domme

August de Domme in Carré

